گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

کارت و نوارهای زرد و آبی

استفاده از کارت و نوار زرد و  آبی بهترین وسیله برای تشخیص و کنترل آفات قبل از خسارت انبوه به گیاه میباشد، بدون اینکه کمترین استفاده ای از سموم شیمیایی صورت بگیرد.

معمولا حشرات به طیف خاصی از رنگ های زرد و آبی حساس هستند و به شدت به طرف آن جذب میشوند. بدین منظور کارت ها و نوارهایی که طیف رنگی خاص و قدرت چسبندگی بالایی دارند تهیه و مورد مصرف قرار میگیرند، بدون اینکه دما و رطوبت در روی کیفیت آنها تاثیر منفی بگذارد .  حشره پس از برخورد با این نوارها و کارتها به آنها چسبیده و بدون تحرک از بین میرود.

از کارت و نوارهای زرد و آبی برای ردیابی و شکار انبوه استفاده میشود. این محصولات در برابر UV مقاوم بوده و چسب آن با دوام است، قدرت جذب بالایی دارند و استفاده از آنها نیز راحت میباشد.

برای ردیابی حشرات 1 کارت در 100 متر مربع و برای شکار حشرات بسته به جمعیت آفت 1 یا 2  کارت در 20 مترمربع استفاده میشود.

در محصولاتی که رشد عمودی دارند کارت ها باید در دو-سوم ارتفاع بوته آویزان شوند و همواره با رشد گیاه به سمت بالاتر کشیده شوند. اما در محصولاتی که رشد افقی دارند و معمولا رونده اند این کارت ها می بایست به وسیله نگهدارنده های چوبی یا سیمی در سطح بالایی گیاه مستقر شود. معمولا این کارت ها خود نیز بصورت عمودی (عمود بر زمین) قرار میگیرند اما برای شکار مگس مینوز بهتر است بصورت افقی نصب گردد.

اما چه حشراتی را میتوان بوسیله این محصولات شکار کرد؟

سفیدبالک ها یا مگس های سفید، مگس های مینوز، شته ها، مگس های قارچ، زنجرک ها، پسیل ها و سایر حشرات ریز جثه به سمت کارت یا نوارهای زرد و تریپس ها به سمت کارت و نوارهای آبی جذب میشوند. معمولا بر روی این کارتها خطوط مشبک برای تخمین جمعیت و شمارش حشرات شکار شده وجود دارد.




کلمات کليدي :
کارتچسبندهزرد،کارتچسبندهآبی

 

ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 21 ارديبهشت ماه ، 1391 توسط hamid ghobadi



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com